پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه علّامۀ طباطبایی

دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی

گروه زبان و ادبیات فارسی

 

مطالعه مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

  

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طایفی

        استاد مشاور: جناب آقای دکتر ایران­زاده

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

مدرنیته، تحوّلی می باشد که از حدود سه قرن پیش در جهان آغاز شده و در تمام عرصه­های اجتماعی، اقتصادی، قرهنگی و هنری بشر­ها تأثیر­گذار بوده می باشد. مسلماً این امر در ادبیات نیز بی­تأثیر نبوده می باشد. از حدود سال 1913، که اولّین اثر مدرنیستی، یعنی دخمه­های واتیکان انتشار پیدا نمود، به­مرور شیوة داستان­نویسی مدرن، جایگزین روش سنّتی شده و این امر در ادبیات فارسی نیز به­تدریج نفوذ پیدا کرده می باشد. نویسندگانی زیرا صادق هدایت و هوشنگ گلشیری، اولین ­رمان­های مدرن را وارد ادبیات ایران نمودند و تاکنون نویسندگان زیادی در این عرصه قلم­فرسایی کرده­اند. جعفر مدرس صادقی یکی از این نویسندگان پرکار می باشد، که جلوه­های مدرنیته در آثار او به­خوبی به چشم می­خورد.

    با بازخوانی نه رمان از آثار این نویسنده که دارای بیشترین جلوه­های مدرنیستی بود، به اظهار این ویژگی­ها پرداختیم. داده­های ما نشان می­دهد که آثار جعفر مدرّس صادقی را بایستی مانند آثار مدرن در گسترۀ ادبیات جهان دانست. با اتکا به به مطالعات کتابخانه­ای و با بهره گیری از روش استقرایی می­توان گفت، رمان­های گاوخونی، سفر کسری، شریک جرم، کلّۀ اسب، ناکجا­آباد، بیژن و منیژه، عرض حال، دیدار در حلب و توپ شبانه آثاری هستند که شخصیت‌های اصلی در‌ آنها، نمایندة جامعه‌ای هستند که تحت تأثیر مدرنیسم جهانی و سرخوردگی اجتماعی، به­ نوعی اختلالات پارانوئیدی و افسردگی دچار شده‌اند. همچنین پایان­های مبهم، بهره گیری از جریان سیّال ذهن و مونولوگ، نمادپردازی و بهره گیری از اسطوره­ها، این اثر را جزو آثار مدرنیستی قرار داده می باشد. مطالعه این رمان­ها می‌تواند به محققان حوزۀ ادبیات کمک کند تا فضای ادبیات معاصر ایران را بهتر بشناسند. همچنین به جامعه­شناسان و روانشناسان در شناخت عمیق‌تر لایه‌های پنهانی جامعه کمک خواهد نمود. افزون بر اینکه در نقد عمیق­ترآثار مدرس صادقی، راه‌گشا خواهد بود.

 

  کلیدواژه­ها: جعفر مدرّس صادقی، مدرنیته، ادبیات معاصر، مدرنیسم، رمان.

فهرست مطالب

کلیّات……………………………………………………………………………………………………………………… 13
مدرنیته و تأثیر آن بر ادبیات و هنر………………………………………………………………………………… 19
عوامل مؤثر بر تحول در ادبیات……………………………………………………………………………………. 19
پیدایش طبقات جدید…………………………………………………………………………………………………………… 19
مطالعه فرهنگ‌های دیگر………………………………………………………………………………………………………..                                                                       19
طرح هنر برای هنر ……………………………………………………………………………………………………………….                                                                            20
آثار مدرنیستی ابتدایی ………………………………………………………………………………………………. 20
ریشه­های ادبیات مدرن ……………………………………………………………………………………………….                                                                                23
انتشار اولین اثر مدرنیستی ………………………………………………………………………………………….                                                                             28
ویژگی­های ادبیات مدرن ……………………………………………………………………………………………                                                                            29
فرم در ادبیات مدرنیستی ……………………………………………………………………………………………                                                                             30
پیچیدگی زبان …………………………………………………………………………………………………………………….                                                                                30
به­هم­ریختگی جریان طولی زمان  ……………………………………………………………………………………………                                                        30
بی­مکانی و عدم وجود پیرنگ  ………………………………………………………………………………………………                                                            31
گسیختگی در روایت……………………………………………………………………………………………………………. 31
چشم‌انداز باوری …………………………………………………………………………………………………………………                                                                             32
انتخاب اسم­های غیر متعارف یا شخصیت­های بی­نام ………………………………………………………………….                                32
در هم آمیختگی خواب و رؤیا ………………………………………………………………………………………………                                                           33
محتوا در ادبیات مدرنیستی…………………………………………………………………………………………………….                                                                           33
رویارویی با مدرنیته و پبامدهای زندگی شهری………………………………………………………………………….                                                  33
نمادپردازی ………………………………………………………………………………………………………………………..                                                                                        34
در نظر داشتن اسطوره­ها……………………………………………………………………………………………………………….. 34
نگاه معرفت‌شناسی مدرنیسم………………………………………………………………………………………………….. 34
ضد قهرمان………………………………………………………………………………………………………………………… 35
بحران واقع­نمایی…………………………………………………………………………………………………………………. 35
انزوا، ترس، پارانویا…………………………………………………………………………………………………………….. 36
فراداستان و تصنع……………………………………………………………………………………………………………… 36
آشنایی­زدایی…………………………………………………………………………………………………………………….. 36
ابهام معنایی……………………………………………………………………………………………………………………… 37
پیدایش مفهوم هنر برای هنر و فردگرایی……………………………………………………………………………….. 37
مطالعه اولین اثر مدرنیستی……………………………………………………………………………………….. 39
خلاصۀ داستان دخمه­های واتیکان………………………………………………………………………………………… 39
نشانه‌های آثار مدرنیستی در رمان دخمه­های واتیکان……………………………………………………………….. 40
فراداستان…………………………………………………………………………………………………………………………. 40
انزجار از تمدن و زندگی شهرنشینی…………………………………………………………………………………….. 40
نمادپردازی………………………………………………………………………………………………………………………. 41
به­هم­آمیختگی رؤیا و واقعیت………………………………………………………………………………………………. 41
روان رنجوری و ضد قهرمان……………………………………………………………………………………………….. 42
به چالش کشیدن کلیسا………………………………………………………………………………………………………. 43
اسطوره­گرایی…………………………………………………………………………………………………………………… 43
مدرنیته در ایران………………………………………………………………………………………………………. 45
تفاوت مدرنیته در غرب و ایران………………………………………………………………………………… 46
رمان­های ایرانی………………………………………………………………………………………………………. 50
بیوگرافی نویسنده……………………………………………………………………………………………………. 52
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید