لارا وَندِرکَم (Laura Vanderkam) نویسنده ی چندین کتاب در مورد مدیریت زمونه که از بین اونا میشه به کتابِ «۱۶۸ ساعت: شما بیشتر از چیزی که فکر می کنین زمان در اختیار دارین، موفق ترین آدما قبل از صبحانه چه کارایی انجام میدن.» و کتاب گذشته اون «من می دونم اون چیجوری از پس این کار برمیاد: زنان موفق چیجوری بهترین استفاده رو از زمان خود می کنن» اشاره کرد.

اون در گفت و گوی گذشته خود از رازهایی دور و بر زنان شاغل و مدیریت زمان پرده ورداشتهه و ۱۰ راه حل معرفی کرده که با اجرا اونا می تونین به بهترین شکل از زمان خود استفاده کنین.

 

وندرکم می گه که اگه شما زنی شاغل و صاحب بچه هستین، شاید همیشه سرتون شلوغه. با این حال رسیدن به یک زندگی تموم و کمال امکان پذیره. شما می تونین بدون اینکه از خواب خود بزنین، زندگی خانوادگی رضایت بخش و شغلی عالی داشته باشین.

با تفکری نو به داستان زن، کار و زندگی فکر کنین

زنان موفق چیجوری زمان رو مدیریت می کنن؟ " آموزشی

یکی از بزرگ ترین تغییراتی که زنان باید به وجود بیارن اینه که طرز تفکر خود رو در مورد داستانای دور و بر زنان و مدیریت زمان تغییر بدن. همه ما دوست داریم داستانای هیجان انگیزی رو در مورد مدیریت زمان واسه بقیه تعریف کنیم. (مثلا زمانی که به دلیل هوای طوفانی در فرودگاه گیر افتادیم و شوهرمون خارج از کشوره و پرستار بچه هم نمیتونه بیشتر از این پیش کودک مون بمونه.)

این داستانا باعث می شن که شاغل بودن یک مادر، کار غیرقابل تصوری به نظر بیاد و این اینطوریه که به حرفای همیشگی می رسیم: زنان نمی تونن همه چیز رو با هم داشته باشن، واسه موفقیت در کار باید خیلی چیزها رو فدا کنیم و … .

ولی وندرکم باور داره داستانایی که در مورد بحرانای مدیریت زمان زنان شاغل هست دارای ایرادای جدیه.

پروژه موزاییک

هنگامی که وندرکم در شرکتای مختلف درباره مدیریت زمان سخنرانی می کرد، از زنان خواست که به مدت یک هفته به نحوه ی سپری کردن زمان خود دقت و اونو ثبت کنن. هر هفته ۱۶۸ ساعت داره. هنگامی که اون به ۱۶۸ ساعت زنان شاغل نگاه کرد، فهمید حتی هنگامی که سر اونا خیلی شلوغ بوده، زندگی شون خیلی بد به نظر نمی رسه. مثلا بعضیا باید واسه شغل خود سفر می کردن، ولی در تعطیلات آخر هفته با بچه های خود به اسکی رفته بودن، شبا در کنار هم بازیای خانوادگی انجام داده بودن، با همسران شون واسه صرف قهوه به کافی شاپ رفته بودن و … .

در یادداشتای زنان شاغل اون چیزی می دید که با چیزی که به طور عادی گزارش می شد متفاوت بود، ولی اعداد و ارقام لازم رو واسه پشتیبانی از نظریه ی خود در اختیار نداشت. اینجا بود که اون فهمید خیلی از داستانایی که در مورد زنان و مدیریت زمان هست، قصه ای بیش نیس.

وندرکم چیزی که رو پروژه موزاییک می نامید کنار هم گذاشت. اون از ۱۰۰۱ زن که سالیانه درآمدی بالغ بر صد هزار دلار داشتن و صاحب بچه هم بودن خواست نحوه ی سپری کردن زمان خود رو به مدت یک هفته ثبت کنن.

یک دفترچه خاطرات روزانه تهیه کنین و اتفاقات روزمره و کارایی رو که انجام میدید به همراه زمان اتفاق اونا ثبت کنین. مراجعه به دفترچه خاطرات روزمره بسیار دقیق تر از اینه که از مردم بپرسیم روز خود رو چیجوری گذرانده ان. خیلی از مردم واقعا نمی دونن چه مدت واسه انجام کاراشون وقت صرف کردن و معمولا در حدس زمان دچار اشتباه می شن. ما معمولا ساعت خواب خود رو کمتر از مقدار حقیقی و ساعت کارمون رو بیشتر از اون حدس می زنیم. کسائی که ادعا می کنن بیشتر از ۷۵ ساعت در هفته کار می کنن، حدود ۲۵ ساعت غلو می کنن!

یافته های پروژه موزاییک

زنانی که درآمد سالیانه ۶ رقمی و ساعت کاری مناسب دارن، حدودا ۴۴ ساعت در هفته کار می کنن. زنانی که شغل پرمشغله ای دارن و صاحب بچه هستن هم هنوز زمان کافی واسه خواب در اختیار دارن، چیزی حدود ۵۴ ساعت، یعنی ۷ ساعت و ۴۳ دقیقه در شبونه روز. با وجود حجم کارای زیاد، اونا راهکارهای خلاقانه ای رو واسه سپری کردن زمان با خونواده و رسیدگی به امور شخصی خود پیدا می کنن.

زنان موفق چیجوری زمان رو مدیریت می کنن؟ " آموزشی

۱۰ راه حل مدیریت زمان

اتفاقایی رو که در روز اتفاق می افتن و زمان اتفاق اونا رو یادداشت کنین

زنان موفق چیجوری زمان رو مدیریت می کنن؟ " آموزشی

کارایی رو که انجام میدید، یادداشت کنین. زمان خود رو صرف انجام کارای مختلف کنین، هم کارای مربوط به شغل تون و هم امور شخصی.

سعی کنین این روند رو واسه یک هفته حفظ کنین، چراکه بیشتر افراد آخر هفته ها وقت شون آزاده. یادتون باشه بین چهارشنبه عصر تا شنبه صبح ۶۰ ساعت فاصله و این زمان زیادی واسه انجام کارهاست. زمان رو واسه انجام امور مختلف تقسیم کنین: کار، خواب، رسیدگی به امور شخصی، بچه ها، همسر، مسافرت و تماشای تلویزیون.

برنامه خود رو مرور کنین و ببینین از چی در مورد برنامه تون بیشتر خوش تون میاد. بیایید امیدوار باشیم چیزی هست که از اون خوش تون بیاد. بیشتر زنان هنگامی که یادداشتای خود رو مرور می کنن از اینکه می بینن ساعات کار مناسب و زمان کافی واسه خواب و استراحت داشتن، متعجب می شن.

فکر کنین چه کاری رو دوست دارین بیشتر بکنین؟ در یک ستون خالی زمان اونو یادداشت کنین. «وقتش رو ندارم» معمولا به این معناست که «این کار فعلا در اولویت نیس.» زمان یک انتخابه؛ ما زنان باهوشی هستیم و میتونیم زندگی مون رو با چیزایی پر کنیم که شایستهه.

کارا رو جابه جا کنین

زنان موفق چیجوری زمان رو مدیریت می کنن؟ " آموزشی

شیفتای کاری تون رو تقسیم کنین: یعنی ساعت ۵ بعدظهر دفتر رو ترک کنین، بعدظهر خود رو با خونواده سپری کنین و بعد از اینکه بچه ها خوابیدن، باقی کارای خود رو بکنین. اگه بچه ندارین می تونین فعالیتایی مثل ورزش، تفریحات مورد علاقه تون و … رو هم بکنین. این کار باعث می شه واسه انجام کارای شخصی تون وقت آزاد داشته باشین.

بعضی وقتا دورکاری کنین: تعداد بسیار کمی از شرکت کنندگان در تحقیق وندرکم در خونه کار می کردن. وندرکم می گه درسته که شما باید همکاران خود رو ببینین ولی پنج روز در هفته بیشتر از اندازه. بعضی وقتا کارتون رو در خونه شروع کنین و بعد از ساعت اوج شلوغی به دفتر برید. با این کار به بهترین راه از زمان تون استفاده می کنین چون با پرهیز از ساعات اوج ترافیک، زمان رفت و اومد رو تا حد زیادی کاهش میدید.

تحقیقات نشون می ده مردها معمولا هروقت و هرطور که بخوان کار می کنن. اونا از کسی اجازه نمی خوان، فقط کارشون رو انجام میدن و در مورد اون با کسی صحبت نمی کنن. اگه به دلیل فشار بیشتر از حد کار و زندگی می خواید تسلیم شید بهتره شمام اون طور که دل تون می خواد کار کنین. ممکنه نتیجه شما رو به شکل دل پذیری غافلگیر کنه.

به ۱۶۸ ساعت فکر کنین، نه ۲۴ ساعت. اینکه فکر کنیم هر روز باید کارای مشخص و تکراری رو بکنیم اشتباهه. با عجله به خونه رفتن پیش از اینکه بچه ها بخوابن، فشاریه که بیشتر زنان به خود مجبور می کنن، چراکه فکر می کنن یک مادر خوب نباید این فرصت رو از دست بده. سعی کنین دو یا سه روز در هفته به مدت طولانی تری کار کنین تا روزهای دیگر بتونین زودتر به خونه برگردید.

در مورد تعطیلات آخر هفته تجدید نظر کنین: در این تحقیق بیشتر زنان در تعطیلات آخر هفته کار می کردن. بچه های بزرگ تر تموم مدت به شما نیاز ندارن. پنجشنبه صبح یا جمعه شبا، فرصتی گرچه کوتاه واسه انجام کارهایتانه.

مراقب تله ای به نام کار پاره وقت باشین: وندرکم در مطالعه خود فهمید کارمندان پاره وقت بیشتر از ۳۵ ساعت در هفته کار می کنن. درست نیس شما به اندازه ساعتای یک شغل تموم وقت کار کنین و تنها حقوق کمتری بگیرین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سند رسمی چیه و چه ویژگی هایی داره؟ 

چشم به راه آینده باشین

سعی کنین فهرستی از ۱۰۰ رؤیایی رو که تو سرشونه تهیه کنین و از هم حالا خلاصه ای از کارکرد سال بعدتون رو بنویسین. اگه بدونیم به کجا می خواهیم بریم، رسیدن به اونجا ساده تر می شه. دوست دارین در آخر سال چه کاری رو به انجام برسونین؟ ۵ مورد رو انتخاب کنین.

فهرست ۱۰۰ رؤیا فهرست ویرایش نشده ی کارهاییه که می خواید در زندگی خود بیشتر بکنین، چه جنبه ی شغلی داشته باشه چه جنبه ی شخصی. این فهرست می تونه فرضی باشه مثل تجارب و موفقیتایی که دوست دارین به اونا دست پیدا کنین، یا رؤیاهای کوچیکی مثل سفر کردن و … .

دیده شید

زنان موفق چیجوری زمان رو مدیریت می کنن؟ " آموزشی

واسه ایجاد روابط در محل کار خود وقت صرف کنین. بعضی وقتا حتی وقتی سخت کار می کنین و تیم تون هم نتایج خوبی رو به دست میاره، ممکنه این طور به نظر بیاد که بقیه خیلی از شما خوش شون نمیاد. اما ممکنه تنها به خاطر این باشه که اونا شما رو نمی شناسند.

کار کردن هیچ وقت تنها منحصر به کار کردن نیس. والدین شاغل هم می تونن ساعات خوبی داشته باشن. واسه خود بودجه ای به اندازه ۳ برنامه در ماه در نظر بگیرین که ۱۰ درصد عصرهای شما رو شامل میشه. اما همین ۱۰ درصد اثرات چشم گیر و طولانی یه مدت داره. هنگامی که اوقات بیشتری رو با مردم می گذرونن اونا بیشتر به شما اعتماد می کنن.

جدا از اینکه این باید روی ارتباطات خود در طول روز هم سرمایه گذاری کنین. همه ما در طول ساعات کار زمانی رو واسه استراحت در نظر می گیریم. به جای اینکه این زمان رو با گشت و گذارای بی ثمر در اینترنت هدر بدین، یک استراحت درست و حسابی به خود بدین و با یکی از همکار ان تون به صرف ناهار برید یا با هم قهوه بخورین.

سعی کنین از مسافرتای کاری خود به بهترین شکل بهره ببرین. وقتی در سفر کاری هستین اوقات خود رو با فعالیتای اجتماعی و ملاقاتای شخصی پر کنین. هنگامی که در کنفرانس هستین، سعی کنین با افراد رابطه برقرار کنین. در کنفرانسا این افراد هستن که اهمیت دارن نه پلاکاردها و پوسترها.

فرصت بسازین

بهره وری در کارایی که اهمیت ندارن بی معناست. شما می تونین تموم روز این طرف و اون طرف بدوید ولی به جایی نرسید. از زمانای خالی نترسین و فکر نکنین که حتما باید تموم وقت خالی خود رو پر کنین.

وقتای آزاد به فرصتا اجازه ظهور میدن. اگه یک مشتری تازه می خواد با شما صحبت کنه، تموم توجه خود رو بهش اختصاص بدین و نگران باشین که نکنه به فلان کار نرسید.

به وقتش خونه باشین

زنان موفق چیجوری زمان رو مدیریت می کنن؟ " آموزشی

خونه و زندگی به اندازه شغل تون به توجه و تمرکز نیاز داره. برنامه ریزی کردن واسه هر دقیقه مهمه. حتی فکر کردن به برنامه هاتون در راه بازگشت به خونه مفیدتر از اینه که به خونه بیایید و روی کاناپه ولو شید.

زنان موفق چیجوری زمان رو مدیریت می کنن؟ " آموزشی

شاید بخواهید به همراه خونواده به پیاده روی برید، به همراه همسرتون تهیه ی یک غذای جدید رو امتحان کنین یا از کتابخونه کتاب بگیرین اما شک نداشته باشین نمی خواهید مثل شخصی که در خواب راه میره زندگی شخصی خود رو بگذرونین. بیشتر ما وقتی به خونه می رسیم خسته ایم و دل مون نمی خواد هیچ کاری بکنیم ولی نمی تونین هیچ کاری انجام ندین. بالأخره کاری می کنین که شاید اگه حواس تون کامل تر بود اونو انتخاب نمی کردین.

هنگامی که حس و حال انجام هیچ کاری رو نداریم، دل مون می خواد وقت مون رو با فعالیتای ساده ای پر کنیم که در تجدید قوای ما اثر زیادی ندارن مثل گشت و گذار در اینترنت یا تماشای برنامه به دردنخوری در تلویزیون. تماشای برنامه های دلخواه تون هیچ اشکالی نداره، به ویژه اگه به همراه بچه یا همسر تون تماشا کنین و اینطوری می تونین از این فرصت واسه تحکیم کردن رابطه تون با اونا استفاده کنین، اما نباید تموم بعدظهر خود رو صرف تماشای برنامه هایی کنین که اصلا قصدش رو نداشتید.

سخت نگیرید

زنان موفق چیجوری زمان رو مدیریت می کنن؟ " آموزشی

کار خونه، کارای خارج از خونه، آماده کردن ناهار و … همه حرف هاییه که ما در مورد اینکه یک همسر خوب، یک مادر نمونه و یک مدیر خونه باید چه کارایی رو بکنه به خود می گیم. درسته که بعضی از اونا درست هستن، ولی یادتون باشه این ما هستیم که زندگی رو سخت یا ساده می گیریم. اگه شما به دلیل استانداردهای بالایی که دارین زندگی رو بر خود سخت می گیرین، عالیه. اگه هر شب کوچیک ترین کارای آشپزی رو خودتون انجام میدید به خاطر این که انجام این کار خود واسه تون مهمه، عیبی نداره، اما اگه این کار رو انجام میدید چون فکر می کنین یک مادر «خوب» باید این کار رو بکنه، بهتره تجدید نظر کنین.

یک چیز دیگر: تمیز کردن خونه بعد از خوابیدن بچه ها. به چه دلیل اسباب بازیا رو جمع می کنین؟ اونا فردا صبح دوباره روی زمین پخش و پلا می شن ولی زمانی که شما صرف منظم کردن اونا کردین هیچوقت باز نمی شه، در حالی که می تونستید اون زمان رو استراحت کنین، کتاب بخونین یا با همسرتون سپری کنین. چیزی به اسم بازرس خونگی وجود نداره که ساعت ۱۱ شب زنگ خونه ی شما رو بزنه و به خاطر اسبا ب بازیایی که جمع کردین به شما امتیاز بده. اگه حقیقتا فکر می کنین پس از جمع کردن آنهاست که می تونین با خیال راحت بخوابید این کار رو بکنین، اما اگه تحت اثر این حرف هستین که در آخر روز خونه باید منظم باشه، فراموشش کنین.

هرچقدر لازمه از بقیه کمک بگیرین

باوری هست مبنی بر اینکه مهد گذاشتن کودکان کار نادرستیه. واسه همین پدر و مادرا تا جای ممکن از این کار پرهیز می کنن. اما به یاد داشته باشین که شما با کمک گرفتن از بقیه شرایط بهتری دارین و در محیط کار و به دنبال اون در خونه هم از آرامش خاطر بیشتری بهره مند هستین.

زنان موفق چیجوری زمان رو مدیریت می کنن؟ " آموزشی

باور نادرست دیگری هم هست که می گه زنانی که به شکل تموم وقت کار می کنن، هیچوقت وقت کافی واسه بچه هاشون ندارن. این حرف هیچ پایه و پایه صحیحی نداره. زنان شاغل زمان زیادی رو با بچه ان شون می گذرونن. این زمان بعضی وقتا صبح هاست و بعضی وقتا روزهای تعطیل، ولی وقتی در یک بازه ی زمانی نگاه می کنین، می ببینن بیشتر از چیزی که به نظر می رسین با بچه ان تون زمان سپری کردین.

به خودتون اهمیت بدین

در پروژه موزاییک، زنان حدود ۸ ساعت در روز می خوابیدن و حدود ۳,۳۰ ساعت در هفته ورزش می کردن. مراقبت از خود همون چیزیه که به زنان امکان می ده زندگی پرمشغله ی خود رو اداره کنن. اهمیت دادن به خود، انرژی لازم واسه تمرکز و بهره وری بیشتر رو در اختیار شما می ذاره.

تا به حال شده به دلیل اینکه می خواستین ورزش کنین یا خواب کافی داشته باشین به کسی آسیبی وارد شده باشه؟ جواب معمولا «نه» است. پس حقیقت رو قبول کنین و مراقب خودتون باشین.

به تموم موزاییکا نگاه کنین

در زندگی هم لحظات خوب هست هم لحظات بد. بین یک زندگی خوب، روزهای پراسترس هم می تونه وجود داشته باشه. یاد بگیرین به اونا در مورد و متن زندگی نگاه کنین. اگه سرِ کار روز پرمشغله ای داشتین که باعث شد چیز مهمی رو در زندگی شخصی تون از دست بدین، سعی کنین روز بعد بهتر عمل کنین. اگه به تصویر کلی نگاه کنین، از زندگی لذت بیشتری میبرین.

منبع : chicagotribune.com



۱

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید