«سرمایه گذاری فرشته» یه جور سرمایه گذاری مساوی س. سرمایه گذار فرشته شخصیه با سرمایه­ ی خالص بالا که از سرمایه ­ی شخصیِ خود واسه سرمایه گذاری استفاده می کنه و واسه این سرمایه گذاری تنها به تصمیمات خود متکیه.

سرمایه گذاران معمولا به امید رسیدن به سود، در کسب وکار شما سرمایه گذاری می­ کنن (به شکل خرید سهام)؛ واسه همین نه تنها کسب وکار شما رو با افزایش سرمایه­ حمایت می­ کنن، بلکه تجربه و علم خود رو هم طبق کسب موفقیت در اختیار شرکت شما قرار میدن.

سرمایه گذاری فرشته چیه؟  آموزشی
اینوسنت اسموتیز (Innocent Smoothies) با سرمایه گذاری فرشته به موفقیت الان رسید.

اونا می ­توانند به تنهایی سرمایه گذاری کنن یا به شکل سندیکا (گروهی از فرشته ­ها) این کار رو بکننن. هر سرمایه گذار فرشته­ به بخش­ ی خاصی از کار و کاسبی علاقه منده. این افراد معمولا مبالغی بین ۴۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومن سرمایه گذاری می­ کنن. به دلیل­ ی سندیکاها این مبالغ تا ۸ میلیارد تومن هم می­ رسد.

سرمایه گذاران فرشته به دنبال رسیدن به اهداف سرمایه گذاریِ خود در مراحل ­ای ۳ تا ۸ ساله ان. درنتیجه از همون اول موقعیت کسب وکار شما رو می­ سنجند تا ببینن شرکت تون می تونه به اهدافش برسه یا نه.

محل دادوستد سرمایه گذاری فرشته

سرمایه گذاری فرشته چیه؟  آموزشی

سرمایه گذاری فرشته مهم­ ترین منبع سرمایه گذاری در کار و کاسبی­ ها و شرکت­ های نوپاست که به دنبال فروش سهام واسه پیشرفت ­ی کسب وکارشان هستن. به خاطر اینکه خیلی از سرمایه گذاران فرشته به شکل شخصی سرمایه گذاری می­ کنن، محاسبه مبلغ دقیق سرمایه گذاری تااندازه­ ای سخته. باوجوداین، حدس زده می­ شه که سرمایه گذاران فرشته در کسب وکار بریتانیا، در هر فصل (دوره ­ی سه ماه) حدود ۱٫۵میلیارد پوند سرمایه گذاری می کنن. این میزان بیشتر از سه برابر مبلغیه که هرساله واسه سرمایه گذاری در شرکت­ های نوپا در دسترس قرار داره. باوجود اینکه حدس زده می­ شه ۱۸هزار فرشته­ ی سرمایه گذار در بریتانیا هست، واسه سرمایه گذاری در کسب و کارای شخصیِ پنهون­ رو به رشد، به تعداد بیشتری از افراد نیازه.

قوانین و مقررات خاصی واسه سرمایه گذاری فرشته هست؟

سازوکار خاصی واسه سرمایه گذاری فرشته هست. این سازوکار هم به سود سرمایه گذاران فرشتهه و هم به سود صاحبان کسب وکار. پیش از اینکه شرکتی نقشه ­ی کسب وکار خود رو به یک سرمایه گذار فرشته اعلام کنه، صاحبان کسب وکار باید مطمئن شن که سرمایه گذاران از مجوزهای لازم واسه سرمایه گذاری یا از تجربه و مهارت کافی واسه اون برخوردارن. مسئولیت ارسال این مجوزها در انگلستان بر عهده­ ی FCAه و زیر نظر FSMA صورت میگیره.

فرق سرمایه گذاری فرشته با سرمایه گذاری خطرپذیر چیه؟

سرمایه گذاری فرشته با سرمایه گذاری خطری (VC) متفاوته. این فرق به این دلیله که در روش (VC) سرمایه گذاری در کسب وکارها از راه مبالغ مدیریت شده ­ای صورت می­ گیرد که منشأ پنهونی یا عمومی دارن. مدیر سرمایه دار خطرپذیر، پول رو به نمایندگی از صندوقی سرمایه گذاری می­ کنه که سودآوری­ و بازگشت اون سرمایه در آینده تضمین شده باشه. به دلیل هزینه­ های هنگفت اجرا و نیاز به تحقیقات گسترده واسه اطمینان از بازگشت سرمایه، اعتبارات VC بسیار محافظه کارانه بوده و پس سرمایه گذاری­ های کمتری در مراحل ساده ی تأسیس کسب وکارها انجام می­ شه. واسه همین سرمایه گذاران فرشته هر روز بیش ازپیش در بخش ی کسب و کارای تازه تأسیس اهمیت می­ یابند. فرشتگان سرمایه لازم واسه رونق کسب و کارای تازه تأسیس رو در اختیار اونا قرار میدن، اونم در شرایطی که روش VC از عهده ی این کار برنمی­ آید.

سرمایه گذاری فرشته چیه؟  آموزشی

شرکت YPlan که در بخش ی تولید نرم افزارهای موبایل فعالیت می ­کنه، از راه سرمایه گذاری فرشته به این موفقیت دست پیدا کرده.

برخلاف روش سنتی سرمایه گذاری، سرمایه گذاران فرشته به شکل شخصی تصمیم به سرمایه گذاری می­ گیرند. در این مراحل، اونا مستقیما با صاحبان کسب و کارای تازه تأسیس ملاقات می کنن و معمولا در راه پیشرفت شرکت، قدم به قدم با اونا پیش می ­روند. فرشتگان بی واسطه از فرایندهای دادوستدِ شرکت و مراحل­ ی سرمایه گذاری آگاه می شن. افراد یادشده در امضای اسناد مالی و روند قانونی اون حق امضا دارن. این مراحل یا به شکل شخصی انجام می­ شه یا به وسیله سندیکا. بعد سرمایه گذاران فرشته قرارداد خود رو به شکل فعال با عضویت در هیئت مدیره ی شرکت یا به شکل حمایت کننده اون پیگیری می­ کنن. ممکنه این روند به شکل واکنشی و از راه گروهی به رهبری یکی از سرمایه گذاران فرشته و به شکل نیابتی انجام شه.

فرشتگان کسب وکار نه تنها در میزان سرمایه گذاریِ انجام شده، بلکه در چگونگی راه و روش خود هم با سرمایه گذاران سنتی متفاوت ­ان. از سرمایه گذاری فرشته به عنوان «سرمایه ­ی صبور» هم یاد می کنن؛ چراکه فرشتگان نگرانی ­ی کمتری واسه بازگشت سریع سرمایه­ ی خود دارن و آماده ان کار و کاسبی دلخواه رو در راه رسیدن به رشد و موفقیت در بازه­ ی زمانی طولانی تری حمایت کنن.

فرشتگان چه مقدار در کسب وکارها سرمایه گذاری می­ کنن؟

فرشتگان بیشتر به شکل فردی و باتوجه به بخش­ ی فعالیت شرکت و میزان نیاز اون، مبلغی بین ۴۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومن در یک کسب وکار سرمایه گذاری می­ کنن. لکن ممکنه این میزان باتوجه به مقدار سرمایه ­ی فرد سرمایه گذار و موقعیت خاص اون کسب وکار تغییر کنه. فرشتگان در بیشتر موارد به شکل سندیکا سرمایه گذاری می­ کنن. این کار به اونا اجازه می­ بده از خرد جمعی بهره ببرن و قدرت مالی بیشتری واسه سرمایه گذاری پیدا کنن. این یعنی اونا با تجمیع سرمایه­ هاشون، امکان سرمایه گذاری­ های بیشتر از ۶ میلیارد تومن رو هم واسه خود جفت و جور می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سرمایه گذاری در بازار سهام چه دستاوردهایی واسه یک رهبر داره؟ 

معمولا چه میزان سهم باید در ازای سرمایه گذاری پیشنهاد شه؟

طبق قوانین و مقررات EIS/SEIS فرشتگان نمی­ توانند بیشتر از ۳۰درصد سهام کسب وکاری رو به خودشون اختصاص بدن. البته بیشتر فرشتگان میدونن که باید درصد خیلی از سهام رو واسه مؤسسان باقی بذارن تا واسه رشد کسب و کارشون، انگیزه کافی داشته باشن. باوجوداین مسلمه که صاحبان کسب وکار باید با تشویق کننده­ های خود، انگیزه­ های سرمایه گذار رو افزایش بدن. بیشتر فرشتگان این موضوع رو درک می کنن و بهش احترام می­ گذارند. اونا متوجه این نکته هستن که صاحبان کسب وکار نیاز دارن بخشی از سهام رو واسه جذب سرمایه­ گذاری­ های آینده حفظ کنن. گفتنیه جذب ۲ یا ۳ سرمایه گذار فرشته طبق جذب سرمایه­ های بیشتر واسه یک کسب وکار، چیزی عادیه.

کسب وکار باید در چه شرایطی باشه تا بتونه امنیت سرمایه گذاری رو تضمین کنه؟

سرمایه گذاری فرشته چیه؟  آموزشی

  • کسب وکارهایی که هنوز به مرحله فروش محصول یا خدمات شون نرسیده ان، اونایی که هنوز به سوددهی نرسیده ان و حتی اونایی که به سوددهی رسیدن، همه می­ توانند پذیرای سرمایه گذاری فرشته باشن.
  • واسه کسب وکارهایی که هنوز به درآمدزایی نرسیده ان، تصویری کلی نیازه: جذب علاقه­ ی مشتری یا نشون دادن این نکته که اجناس خوب عمل می­ کنن و می تونن تصویر مطلوبی از کسب وکار ترسیم کنن.
  • برداشتن قدم­ هایی طبق دفاع از دستاوردهای شرکت ضروریه، مثلا با استفاده از قوانین کپی رایت و محافظت از اعتبار برند. اگه ایده ه­ایی به ذهن صاحب کسب وکار رسیده که توانایی پتنت شدن و گرفتن حق اختراع داره، اون واسه جلب اعتماد سرمایه گذار فرشته باید به گذروندن مراحل قانونی ثبت اختراع پایبند باشه.
  • بدیهیه شرکت­ هایی که درآمدزایی دارن یا از اون بالاتر، به سوددهی رسیده ­ان، بخت بیشتری واسه تأمین امنیت سرمایه گذاری فرشته و ترسیم تصویری از بازدهی سود شرکت واسه سرمایه گذاران دارن.
  • کسب و کارایی که هنوز به درآمدزایی نرسیده ان معمولا خطر خیلی زیادی واسه سرمایه گذاری دارن. صاحبان این شرکتا مجبورند عملی بودن چشم اندازشان رو ثابت کنن. راه دیگرِ جذب سرمایه گذاری واسه اینجور شرکت­ هایی اینه که ایده ه­ایی محافظت شده داشته باشن، مثل خصوصیتی در رابطه و با این وجود ناب و تازه. شرکت­ های علم بنیانی که مثلا در بخش ی داروهای جدید و انرژی­ های پاک فعالیت می­ کنن، معمولا هنگام جست وجو واسه جذب سرمایه گذاری فرشته، جزو کسب وکارهایی هستن که هنوز به درآمدزایی نرسیده ان.
  • کسب وکارهایی که در فاز اول یعنی در مرحله ایده پردازی هستن معمولا با سرمایه گذاران فرشته سروکار ندارن. سرمایه گذاران این کسب وکارها بیشتر از اعضای خونواده و دوستان هستن!
  • سرمایه گذاری فرشته چیه؟  آموزشی

  • اگه شما در مرحله­ ی ایده پردازی قرار دارین، نیازمند سکوی پرتابید. بهتره اول به دوستان و آشنایان خود مراجعه کنین یا به دنبال کسب کمک هزینه باشین.

فرشتگان به دنبال چی در یک کسب وکار می­ گردند؟

تیم مدیریت

به هنگام تصمیم گیری واسه سرمایه گذاری، افرادی که درگیر کسب وکاری هستن، مهم ­ترین درجه اهمیت رو واسه سرمایه گذاران فرشته دارن. مثلا تجربه، مهارت­ ها و چگونگی برخورد اونا با مسائل ازجمله­ ی این موارد به حساب می ­آید. بعد از اینا نوبت به آزمایش خودِ کسب وکار و جنبه ­های اساسی نقشه ­ی راه می ­رسد.

کسب وکار

هیچ کسب وکاری نیس که موفق به برآوردن تموم موارد زیر شه، باوجوداین، عملی کردن ۵ مورد از اونا هم نقطه­ ی شروع خوبی هستش:

نکاتی که شانس افزایش سرمایه گذاری فرشتگان رو افزایش می­ بده:

سرمایه گذاری فرشته چیه؟  آموزشی

۱. حل کردن مشکل: محصول، فناوری یا خدمات عرضه شده، رقابت خاصی رو در بازار هدف گرفته؟ به چه احتیاجی باید جواب داده شه؟

۲. زیروروکردن: برهم زدن روال موجودِ بازار ممکنه یا هدف، پیداکردن بازار مصرف جدیده؟

۳. حفاظت شده: محصول یا فناوری تولیدشده، نوآوری منحصربه فردیه؟ امکان پتنت شدن، مشمول کپی رایت شدن یا توانایی برند شدن رو داره؟ مالکیت الهی اونو می ­شه تضمین کرد؟

۴. رقابتی بودن: میشه بازار مصرف اونو حفظ کرد؟ چه رقبایی واسه این پروژه وجود دارن؟ این محصول چیجوری با اونا مقایسه میشه و فرق یا برتری اون نسبت به رقبا چیه؟ میشه ازمزیت «اولین بودن» در عرضه ­ی اون محصول یا خدمت بهره ­برد؟

۵. عایدی: کسب وکار دلخواه از چه راهی درآمد کسب می­ کنه؟ جریان ­های شناخته شده و مشخصی واسه این موضوع هست؟ رسیدن به حاشیه ی سودِ خوب، محتمله؟

۶. اندازه پذیری: نقشه­ ی کسب وکاری هست که از نظر مقیاسی انعطاف پذیر باشه؟ رسیدن به «رشد انفجاری» امکان ­پذیره؟

۷. مدل ثابت شده: چه انواعی از صحت سنجی در بازار هست؟ بدون مطالعه دست به فروش میزنین یا اینکه قبلا درباره امکان و میزان فروش به مشتریان پنهون تحقیق کردین؟ امکان نمایش نتایج تحقیقات یا نظرسنجی­ های انجام شده هست؟

۸. بازار فروش: اندازه ­ی بازار فروش چقدره؟ می شه سهم بازار رو مثل با واقعیت حدس زد؟

۹. فرصت معافیتای مالیاتی: فرصت معافیت از مالیات واسه کسب وکار هست؟ مثلا شرکتای علم بنیان معمولا چند سال معافیت مالیاتی دارن (مورد بعدی رو ببینین).

۱۰. خروج: راه حل شما واسه خروج از کسب وکارتان چیه؟ اصلا تمایلی به خروج از کسب و کارتون دارین؟

۱۱. و آخرش: واسه واگذاری سهام در برابر جذب سرمایه، و قبول کردن عضو جدید در هیئت مدیره، آمادگی دارین؟

منبع : ukbusinessangelsassociation.org

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید